Många frågor när kommunen provar nya kanaler

Varför ska ni skriva om alla texter på helsingborg.se? Kan ni inte bara göra sökmotorn på webbplatsen bättre? Fråga från Dan Nilsson på Twitter. (svar: Klok tanke, förstås. Sökmotorn ska absolut bli bättre. Men sök:Martina Röhmer om Helsingborgs stads nya webbplats och sociala medier.et borde ju bli ännu bättre om vi sorterar bland våra 30 000 sidor. Tanken är även att vi ska skriva om texterna så att de ska bli lättare att förstå.)

En ny blogg och febril Facebook-aktivitet. Vad är det som händer med kommunen? Informatör Martina Röhmer intervjuas av tidningen City Helsingborg och svarar att det inte är staden i sig som bloggar, utan projektet med en ny webbplats.

Varför kallar ni er Twitter för ”hbgstad” och har med stadsvapnet, när det är webbredaktionen, och inte hela staden, som talar? Varför sätter ni inte ”webbred” över loggan eller liknande? Fråga från Jonas Lundström på Twitter. (Det är en jättebra idé! Consider it done. Ju tydligare avsändare, desto bättre.)

Är vi över 15 år gamla dinosaurier som fortfarande använder mejl? Kidsen använder ju bara Twitter och Facebook. (Diskussion på vår Facebook-sida, efter ett föredrag på Marknadsföreningen i Helsingborg, som direktsändes av Joakim Jardenberg)

Varför ska kommunen hålla på med Facebook överhuvudtaget? (Vanlig fråga till såväl oss i Helsingborg som till andra kommuner, som får fint svar av kommunjuristen i Trelleborg)

Frågorna visar på den (löjligt utryckt, men ändå) ”nya verklighet” som såväl kommuner som tidningar och vanliga människor befinner sig i: Om helsingborgarna slutar ringa till kommunen, vad händer då? Vad händer om inte kommunen har följt med utvecklingen och inte använder samma nya kanaler som medborgarna själva?

Kanske kan nya helsingborg.se ge svaren på några av frågorna. Eller tvärtom: Kanske är en kommunal webbplats inte alls svaret på några frågor alls om tio år. Det vet vi inte. Då kanske vi bara använder Twitter. Eller något helt annat. Eller så har folk tröttnat på all digitalisering och föredrar att träffas ansikte mot ansikte.

/Louise

Ps. Förresten länkar Same Same But Different smart om Twitters fördelar och nackdelar som nyhetstjänst (Expressen) och om att ”det är tjänstefel att inte finnas på Facebook” (TCO-tidningen). Provocerande? Bedöm själv.

En Kommentar till “Många frågor när kommunen provar nya kanaler”

  1. Lilla jag 4 maj 2010 at 1:56 e m #

    Tycker att det är roligt att följa bloggen! Bra svar på bra frågor i detta inlägg!

    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Lämna ett Svar